انواع ملات گچ و ويژگي هاي گچ

فروش مصالح ساختماني

انواع ملات گچ و ويژگي هاي گچ

۳ بازديد

ويژگي هاي گچ:

1- وزن مخصوص گچ كيسه اي   t/m 2/1  است.

2- رنگ گچ ساختماني سفيد است و سطح پوشيده شده ي با آن را مي توان با رنگي لعابي يا پلاستيكي يا روغني رنگ كرد. در دوره صفويه به ملات گچ رنگ اضافه مي كردند و آندود رنگي پس از خشك شدن رنگش باقي مي ماند.

3- گچ گرما و صدا را پخش نمي كند و در برابر آتش سوزي  مقاوم است. ملات گچ يخ نمي زند و مي توان در سرماي زير ده درجه سانتي گراد در كار در كار بناي از آن استفاده كرد.

4-با اضافه كردن افزودني ها مانند نمك طعام، گرد آهك و سريش مي توان زمان گيرايش گچ  را سريعتر نموده  يا آن را به تاخير انداخت.

5-ملات گچ ساختماني هنگام گرفتن يك درصد حجمش زياد مي شود و همه ي سوراخ هاي ريز پوسته رومالي پر مي شود. از اين رو مي توان سطح هاي بزرگ را بدون اين كه ترك بخورد اندود كرد.

6-سطح بيروني گچ چون  پوك نيست و سوراخ ندارد قارچ نمي زند و حشره در آن لانه نمي كند . گچ در برابر نفوذ رطوبت ضعيف است و اگر اين پوسته آب بمكد و آب به آستر برسد گچ طبله مي كند و بايد آن را كند و دوباره تجديد نمود.

7-ملات گچ با فلزات ، سولفات درست مي كند. از اين رو در پوشش هاي طاق ضربي براي پيشگيري بايد تيرآهن را به خوبي با ضد زنگ رنگ كرد.


مصارف گچ:

مصارف گچ زياد است و از گچ ريزي براي پياده كردن نقشه ساختمان تا ساختن انواع ملات هاي گچي و سفيد كاري ، سنگ كاري ، مجسمه سازي ، گچ بري ، اجراي ابزار هاي گچي و صنعت سيمان سازي استفاده مي كنند.


ساختن ملات گچ:

براي ساختن ملات هاي گچ ، گچ و خاك و ماسه و يا هر نوع ملات گچي ديگر ، مانند ملات آجر كاري شومينه (تركيب گچ ، خاك نسوز ، سيمان و آب) ، بايد گرد آن ها را در آب پاشيد تا تا روي همه ي دانه هاي  آن آب اندود شود،سپس آن را بايد خوب هم زد تا مورد استفاده قرار گيرد.

ملات گچ ، زودگير است و به همين دليل سطح هاي بزرگ را نمي توان به صورت صاف و بدون موج سفيد كاري كرد.

يكي از راه حل ها براي پيشگيري از ايجاد موج روي سطوح  وسيع ، كه از گذشته به جاي مانده ، قاب سازي و گچ بري است. گچ بري هاي به جاي مانده از زمان اشكانيان ،ساسانيان و دوران اسلام نمونه هايي از اين دوران است .

مقدار آبي كه براي يك كيلو گرم گچ لازم است تا تبديل به ملات شود از نظر تئوري بيست درصد وزن آن است (2/0 ليتر). اما براي اين كه شكل پذيري بهتري در ملات به وجود آيد و كارگران مجال كار كردن با آن را داشته باشند حدود 70 تا 80 درصد وزن گچ به آن آب اضافه مي كنند. و دراين صورت بخشي از منافذ آن ، به دليل ازدياد حجم گچ ، پر مي شود ولي بخش ديگر به صورت فضاهاي خالي باقي مي ماند.


انواع ملات هاي گچ :

گچ را مي توان به صورت اندود روي ديوار يا ملات در طاق هاي خشتي يا آجري به كار گرفت. انواع ملات ها و اندود گچي به شرح زير است:

 

ملات گچ و خاك : گچ و خاك يكي از پر مصرف ترين ملات هاي زودگير در ساختمان سازي است كه در آن از خاك و پودر گچ به نسبت يك به يك (يعني 50?خاك رس با 50? گچ ) استفاده مي شود. البته ، با توجه به زود گيرتر يا ديرگير بودن گچ ،ميزان خاك كم تر يا بيش تر از 50? مي شود. هر چه ملات گچ و خاك زودگيرتر يا به اصطلاح تيز تر باشد خاك مورد استفاده در اين ملات كم تر مي شود.

خاك موجود در ملات آن را شكل پذير (پلاستيك)، دير گير و از نظر اقتصادي ارزان مي نمايد.

استفاده از ملات گچ و خاك در محل هاي خيلي مرطوب مجاز نيست، زيرا به سرعت رطوبت هوا را مي گيرد و طبله مي كند.

به علت زود گير بودن ملات گچ و خاك بايد آن را به ميزان كم ساخت و به مصرف رساند.

 

ملات گچ : در صورت نياز به سفيد كاري اتاق ها ،سالن ها يا فضاهاي ديگر ، يا چنان چه نياز به ملات زودگير تر از گچ و خاك باشد، از ملات گچ استفاده مي شود. در سنگ كاري ها، سنگ به صورت موقت توسط ملات گچ نگهداري مي شود تا بتوان پشت پلاك ها را دوغاب ماسه و سيمان ريخت.

 

ملات گچ مرمري : براي اندود كاري در جاهاي مرطوب و مكان هايي كه در معرض آب و رطوبت و شست و شو قرار دارند از ملات گچ مرمري استفاده مي شود. ملات گچ مرمري ، پس از گرفتن، سخت تر و مقاوم تر از ملات گچ ساختماني است. طرز ساخت آن شبيه ملات گچ و خاك است.

 

ملات گچ و ماسه : اين ملات را از اختلاط گچ و ماسه، در جاهايي كه ماسه بادي زياد است ، درست مي كنند. قطر درشت ترين دانه ماسه نبايد از دو ميلي متر بيشتر باشد .

 

گچ كشته : به علت زود گير بودن گچ نمي توان سطوح وسيع را به صورت يك دست و يك نواخت با آن اندود كرد. بنا بر اين به منظور صيقلي كردن سطوح اندود شده،روي آن  را گچ كشته مي كشند. ضخامت گچ كشته نبايد از يك ميليمتر بيشتر باشد. براي ساختن گچ كشته گرد آن را وارد آب مي كنند و با دست هم مي زنند و مالش مي دهند تا به هنگام سفت شدن مانع از ايجاد كريستال شود. در سال هاي گذشته رنگ كردن ديوارها مرسوم نبوده و با اضافه كردن سريش به ملات گچ آن را به گونه اي تهيه مي كردند كه هنگام تكيه دادن به ديوار لباس ها سفيد نشوند.

قيمت دستگاه فوم بتن

دستگاه فوم بتن

عمده فروشي مصالح ساختماني

بلوك هبلكس

خدمات نماي ساختمان

پخش مصالح ساختماني

خريد ساختمانى

خريد ميلگرد

قيمت ميلگرد

نرده چوبي

قيمت پوكه معدني

انواع پوكه معدني

پوكه معدني

خريد پوكه معدني

فروش پوكه معدني

قيمت موزاييك

خريد موزاييك

خريد آجرنما

قيمت گچ

گچ سمنان

قيمت گچ سمنان

مصالح ساختماني

خريد سيمان

خريد مصالح ساختماني

فروش مصالح ساختماني

سيمان آبيك

آگهي مصالح ساختماني

خريد اينترنتي

سيمان شاهرود

خريد و فروش مصالح ساختماني

آجر نسوز

آجرنما

خريد آجر

آجر

حرفه و فن

قيمت روز ميلگرد

خريد كركره برقي

قيمت كركره برقي

موزاييك ارزان

فروش سيم بكسل

سيم بكسل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.